Pangalay
"Pergerakan dalam kesopanan, kesopanan dalam pergerakan"
Pangalay adalah
tarian tradisional kaum Suluk (Tausug) samaada yang berada di Sulu (Sug) atau
di Sabah. Tarian Pangalay ini mempunyai pertalian atau persamaan dengan
tarian-tarian tradisional di sekitar Asia seperti Jawa, India, Siam (Thailand),
Burma (Myanmar) dan Kemboja. Pangalay dalam Sanskrit bermaksud “tarian kuil
atau tokong”. Tarian Pangalay ini
terkandung pelbagai bahasa pergerakan badan yang tersirat di dalamnya.
Lakaran wajah (expression)
pada si penari Pangalay yang suram (downcast) atau memandang ke bawah
menggambarkan penghormatan dan penghargaan terhadap budi baik seseorang atau
kumpulan. Pada zaman kegemilangan Sulu Zone iaitu semasa era penguasaan laut
nusantara oleh kaum Tausug dahulu, para kaum wanita Tausug di persisiran pantai
akan menyambut kedatangan Sultan Sulu, pembesar-pembesar Sulu (Datu &
Salip) dan pahlawan-pahlawan laut Sulu (Bajau & Iranun) dengan
mempersembahkan tarian Pangalay iaitu
sebagai simbol untuk mengenang jasa perjuangan baik mereka. Oleh itu,
kata dasar dari perkataan Pangalay iaitu ‘Alay’ bolehlah diklasifikasikan
sebagai ‘satu perbuatan untuk menghormati atau menghargai jasa baik yang telah
dicurahkan oleh sesuatu kelompok’.
Pergerakan tarian
Pangalay adalah berbentuk fleksibel. Postur
badan si penari Pangalay selalunya dalam keadaan mengiring atau senget. Tangan si
penari akan berkibaran dan dialun-alunkan seperti alunan ombak yang perlahan.
Dengan kawalan pergelangan tangan yang bertenaga maka jari-jemari si penari akan
dilentikkan. Bahagian kaki pula akan disilangkan manakala lutut dalam keadaan patah
atau bengkok. Bahagian tapak kaki si penari pula akan terangkat-angkat dan
mengeset dengan pantas, ibarat sedang berada di atas permukaan laut dan ditiup
sang bayu (angin). Kuku si penari dihiasi dengan kuku palsu logam (metal claws)
atau yang lebih dikenali oleh kaum Suluk sebagai ‘Janggay’.
Postur dan gerak
isyarat (gesture) badan si penari adalah simbol sifat alam semula jadi iaitu
arus air laut dan aliran tiupan angin yang berterusan. Tangan si penari yang
dihayunkan ke atas kepala adalah simbol kemenangan, kejayaan, kegembiraan dan
keagungan bagi kaum Suluk.
Pangalay boleh ditarikan oleh sesiapa tidak kira komuniti, peringkat umur atau status, jantina dan agama. Ianya boleh ditarikan dimana-mana ruang samaada di atas perahu, pesisir pantai, anjung rumah, majlis perkahwinan, majlis rasmi dan sebagainya. Setiap pergerakan
dalam tarian Pangalay penuh dengan kesopanan,
kehalusan, kelembutan dan keayuan. Pergerakan yang berterusan mengikut
aliran (arus) dan lipatan jari-jemari dalam tarian Pangalay adalah simbol
kehidupan budaya ketimuran (eastern) yang mana berkait rapat dengan ‘arus angin
yang kencang dan aliran air laut’. Tarian Pangalay sebenarnya adalah lambang
kehidupan masyarakat Suluk (Tausug) yang menjadikan lautan dan tiupan angin
sebagai asas kelangsungan hidup mereka. Sesuai dengan maksud nama ‘Suluk
(Sulug)’ itu sendiri yang bermaksud ‘Arus’. Manakala ‘Tau-sug’ pula bermaksud ‘Orang
Arus’.
Variasi Pangalay
Pelbagai jenis tarian dalam masyarakat Suluk yang telah diadaptasi dari tarian Pangalay. Pada hari ini, tarian Pangalay merangkumi pelbagai jenis variasi tarian yang melambangkan identiti bangsa Suluk.
Pangalay Ha Agung (Gong)
Pangalay yang ditarikan oleh lelaki dan wanita. Penari lelaki akan
membunyikan gong untuk memanggil penari wanita naik ke atas gong tersebut.
Pangalay Ha Patung
Pangalay yang menggunakan batang buluh yang keras.
Dua penari lelaki akan menggenggam buluh dengan kuat
manakala penari wanita mengalay di atas nya.
Pangalay Linggisan
Pangalay yang seakan-akan menyerupai seekor itik atau burung.
Pangalay Kipas
Pangalay yang menggunakan kipas dalam tariannya.
Ianya ditarikan dalam jumlah penari yang ramai dan muzik yang
digunakan adalah lagu tradisi suluk iaitu 'Sua Ku Sua'.
Pangalay Kulintangan
Pangalay ini mengikut irama Kulintangan iaitu satu alat muzik yang
menjadi warisan budaya seni kaum Suluk.
Bolak-Bolak
Tarian yang menggunakan 4 bilah kayu kecil jenis keras yang
digenggam dalam tangan. Para penari (lelaki & wanita)selalunya dalam jumlah yang ramai. Kayu (Bolak-Bolak)
tersebut akan ditepuk-tepuk sehingga mengeluarkan bunyi
yang rentaknya sama dengan irama Kulintangan.
Daling-Daling
Tarian Dalling-Dalling ini dibawa oleh orang-orang Suluk dari Kepulauan Sulu (Mindanao) selepas mendapat pengaruh daripada orang-orang Sepanyol.
Perkataan Dalling adalah berasal daripada perkataan Inggeris iaitu 'Darling'
yang bermaksud 'Kekasih'. Tarian yang berbentuk gurau senda diantara
pasangan yang bercinta ini ditarikan secara berpasang-pasangan (lelaki & wanita).
Mengiluk (Pangiluk)
Tarian Mengiluk memaparkan ekspresi jiwa manusia melalui gerak geri berirama indah. Media komunikasi yang digunakan adalah melalui gerakan tubuh yang unik. Tarian ini dapat memberikan penghayatan rasa, semangat dan kepuasan diri. Ianya dipersembahkan oleh kaum lelaki dan wanita dalam majlis perkahwinan atau majlis keramaian. Alat muzik yang digunakan adalah Agung (Gong), Kulintangan, Biola, Gabbang, Saling, Suanay dan Kulaing.
Pangalay Bandeha
Pangalay yang menggunakan bandeha (dulang) dan diletakkan di atas kepala. Pangalay Bandeha selalu ditarikan pada majlis persandingan pengantin. Para penonton dan tetamu pula akan melemparkan duit syiling ke dalam dulang tersebut sebagai simbol penghargaan. Pangalay jenis ini memerlukan kepakaran dan kestabilan badan yang tinggi.
Sumber gambar daripada :
http://images.google.com/
http://images.google.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan